Důležité body setkání 2024

Připomeňme v základních bodech klíčová místa letošního setkání v pořadí, jak po sobě následovala:

  • Emanuel Hurych s Kamilem Kotlíkem představili práci týmu na Specifickém (oborovém) kompetenčním rámci absolventů učitelství TV. Poukázali na nutnost návaznosti na Obecný kompetenční rámec a značná omezení, které jsou v zadání práce. Pracovní tým nedávno zahájil svou činnost. Autoři příspěvku inzerovali maximální snahu o transparentnost a zdůraznili otevřenost k podnětům ze strany odborné obce.
  • Dita Culková a Ivan Růžička za pomoci interaktivní prezentace vyvolali živou diskusi k hodnocení ve školní tělesné výchově (z pohledu hodnocených a hodnotících kritérií). Do diskuse se zapojili učitelé z praxe, akademici i studenti. Závěr zůstal otevřený s důrazem téma dále diskutovat a prezentovat úzce v návaznosti na cíle vzdělávání.
  • Karel Kovář představil nové vedení České kinantropologické společnosti a jeho vize. Nové vedení společnosti připravuje oficiální představení směřování společnosti do konce listopadu 2024. Vedení ČKS chce především obnovit spolupráci všech odborných pracovišť v ČR (sportovní fakulty a katedry TV), úzce spolupracovat se spolky učitelů TV, a to jak Českou společností učitelů TV, tak Asociací školních sportovních klubů. Toho lze dosáhnout zejména koordinací některých odborných aktivit zejména celostátního významu (národní šetření). Tyto aktivity by umožnily více zapojit jak studenty postgraduálního studia, tak katedry TV pedagogických fakult, které jsou zpravidla personálně poddimenzovány. Důležitým bodem je síťování odborníků a profilování společnosti jako připomínkového místa při projednávání různých návrhů týkajících se oblasti kinantropologie. Hlavním společným produktem by tak měly být národní odborné studie na vybraná témata, koordinovaný systém konferencí a seminářů stejně jako metodický web a systém DVPP pro učitele TV.
  • Jana Vašíčková, předsedkyně České společnosti učitelů tělesné výchovy vedla hybridní členskou schůzi společnosti. Schůze se účastnilo 20 osob z toho čtyři hosté. Hlavní body jednání zahrnovaly schválení programu, zprávu o činnosti spolku, finanční situaci a plány na další období. Byly představeny projekty jako ePhyLi a QualiPeTE, které podporují pohybovou gramotnost a kvalitní výuku tělesné výchovy. Diskutovalo se o nových platformách a webinářích, a také o spolupráci s dalšími organizacemi. Schůze byla zakončena diskusí o propagaci spolku a získávání nových členů.
  • Jakub Forýtek, Lenka Vojtíková a Honza Tupý informovali o aktuální situaci v průběhu Revizí RVP zejména terminologickým, obsahovým i personálním změnám (v obecné oblasti i v oboru); tvorbě modelových ŠVP (tradiční, tematický, integrační); digitálnímu prostředí v němž jsou jednotlivé části kurikula vytvářeny; byla zmíněna i systémová podpora ve formě vzdělávání učitelů a ředitelů škol a připomenuta základní data ukončení a realizace revize RVP ZV: 2024 – předání základních textů, 2025 – schválení na MŠMT, 2025-2027 tvorba ŠVP na školách, září 2027 zahájení výuky podle ŠVP.
  • Marcela Janíková představila projekt QualiTePe (Quality of Teaching in Physical Education) Jelikož v Evropě nepanuje shoda na tom, čím se vyznačuje dobrá výuka TV a už vůbec ne na tom, jak by ji bylo možné operacionalizovat, tak tento projekt má ambice: vytvořit konsensuální rámec pro definování hlavních dimenzí a charakteristik výuky TV; vyvinout hodnotící nástroj QualiTePe pro formativní hodnocení výuky TV; a vytvořit výukové materiály usnadňující „evidence based“ implementaci rámce a hodnotícího nástroje ve studijních programech učitelství. Projektu se účastní 10 zemí. Dotazník má šest dimenzí (kvality výuky) reprezentovaných 23 subdimenzemi a 78 položkami. Využitelný je jak pro učitele, žáky tak i pozorovatele.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *